Túlélési tippek (nem csak) gyerekeknek forróság idejére
Hogyan győzzük le a forróságot?
A forróság nyaranként mindennapossá válik, nem könnyű kezelni.

Szó szerint kiüthet minket, és a gyermekeinket, ha nem figyelünk rá. Az alábbiakban olyan tippeket osztok meg Önnel, melyek segíteni fognak a forró nyári napok leküzdésében.

· Alapszabályok forróság idejére
· A forróság leküzdéséhez víz kell, méghozzá elegendő mennyiségben. A vízfogyasztásunk ekkor elérheti a napi 4-7 litert is. A gyerekeknél fokozottan ellenőrizzük, hogy időről -időre igyanak vizet.

· A gyerekek ruházata legyen szellős, és világos.

· Autóval lehetőleg mindig árnyékba álljunk, gyereket ne hagyjunk a meleg autóban felügyelet nélkül!

· Mindig vigyünk magunkkal elegendő vizet, nem szörpöt, nem kólát, csak tiszta vizet.

· Ha lehetőségünk van, akkor hűtsük le magunkat egy zuhannyal, vagy a csuklónkra folyatott vízzel.

· Kerüljük a hidegből melegbe való hirtelen kilépést, akklimatizálódjunk.

· Tippek melegben történő utazás idejére
· Használjunk légkondiit, de csak a szükséges mértékben, mert kilépve a napra a gyerekek, idősek könnyen rosszul lehetnek!

· A légkondi, a menetszél miatt bár árnyékban utazunk, mégis sok vizet von el, pótoljuk.

· A beszálláskor az egyes autóalkatrészek felforrósodnak (biztonsági öv, kormány, kocsiban hagyott fémtárgyak) legyünk óvatosak!

· Használjunk árnyékoló eszközöket (fólia,textilpelenka az ablaknyílásba, stb.)

· Védőfelszerelések a nyári forróság ellen
· Könnyű ruházat

· Könnyű lábbeli,

· Szalmakalap,

· Napszemüveg,

· Vegyük le az órát, ékszert, mert könnyen átforrósodik!

· Legalább 1 liter víz,

· Tiniknél figyeljünk a smink mennyiségére, mert a bőr nem tud lélegezni.

· Hőindex ismerete
A hőindex az a hőérzet, melyet a testünk érez a hőmérsékletetet, és a páratartalmat figyelembe véve.

A hőindex a hőség legfontosabb mutatója.

· Mikor gyanakodjunk a gyermekünknél napszúrásra, hőgutára, mi ilyenkor a teendő?
A napszúrás esetén a gyerek fejfájásra, hányingerre, szédülésre panaszkodik, nincs semmihez se kedve, étvágytalan.

A klasszikus hőguta ritkán fordulhat elő, de ebben az esetben a hőguta tünetei, hogy a gyerek félrebeszél, görcsrohamot tapasztalunk, nem képes lábraállni, eszméletvesztés léphet fel.

Hőguta esetén a gyereket azonnal vigyük orvoshoz, mert életveszélyes állapotban lehet. A szervezete már nem képes önmagátólaz egészséges hőmérséklet fenntartására.

Napszúrás esetén vigyük árnyékos helyre, itassuk meg vízzel, vegyen langyos fürdőt.

· Sport, városnézés a nyári forróságban
· Az aktív időszakot tegyük kora reggelre, vagy késő estére.

· A sportteljesítményünk lehet, hogy nem lesz olyan, mint egy átlagos napon, ne várjunk magunktól túl sokat!

· Kerüljük a felesleges intenzív mozdulatokat, mert sok hőt termelnek.

· A legyező elvileg hatékony, de a legyezés mozdulata során több hőt termelünk, mint amennyire hűteni tudjuk saját magunkat.

· Vigyünk magunkkal jégzselét, jégakut.

· Ne üljünk le a forró, napsütötte helyeken, mert a mi testünk biztosan hidegebb, és átvesszük a „hőfelesleget”.

· Mindig keressük az árnyékot!

· Utazzunk a reggeli, és az esti órákban.

· Ha mindenképpen melegben kell utaznunk, válasszuk a metrót.

· Ha nagyon melegünk van, menjünk be olyan helyekre, melyek légkondicionáltak.

· Étkezés forróság idején
· Kerüljük a gyorséttermeket!

· Hideget, vagy sok gyümölcsöt, zöldséget együnk.

· Hűtsünk be dinnyét, és egyéb lédús gyümölcsöket.

· A sok fehérje, cukor, zsír az emésztés során hőt termel. Együnk inkább egyszerű étkeket.

· Naponta többször, de keveset.

· Hogyan bírjuk ki napközben, ha forróság van?
· Ne menjünk ki a napra!

· Árnyékoljunk időben!

· Használhatunk párásítóként egyszerű permetezőflakont.

· Ha már van egy kis erkélyünk, akkor lehetünk kreatívak is! Készíthetünk házilag párakaput. Én is most találtam meg a neten, szerintem elég könnyű megcsinálni, még a gyerekek is besegíthetnek!

· Naponta többször, de keveset zuhanyozzunk, pár perc is elég, hogy a hőérzetünk megváltozzon!

· Alvás forróság idején
Nem mindenkinek van lehetősége légkondicionáló berendezést vásárolni, de sok mindent meg lehet házilag is oldani.

· Használjunk ventillátort, de ne közvetlenül a gyerekre irányítsuk.

· A ventilátor, vagy az ablakon bejövő levegő útjába helyezzünk vizes törölközőt, lepedőt, pokrócot. (Az arabok is ezt csinálták a sivatagban, ha volt bőven vizük.)

· Tartsunk nap közben sziesztát!

· A gyerek lefekvése előtt fürödjön meg langyos vízben, majd használhatunk frissítő illóolajokat (például citrusolajok), melyet rálocsolhatunk egy nedves törölközőre is.

· A forróságot változtassuk oázissá!

Csináljunk bulit abból, hogy lehűtjük magunkat!

A gyerekekkel találjunk ki olyan játékokat, melyekhez szükség van vízre, vagy arra, hogy le tudják hűteni magukat. Ilyenek a:

· Vízibomba,

· Vizi pisztoly,

· Vízpermetező flakon,

· Műanyag fecskendő,

· Vizisportok, de kerüljük a 10-16 óráig terjedő időszakot,

· Locsolóslag.